מאז שיונדאי הסתערה ב־2002 על תחום הסופרמיני המקומי עם גטס, הייתה היצרנית הקוריאנית לשחקנית מרכזית בו כאשר מדובר במכירות. מאז יונדאי היא במקום אחר – מיצרן־לאחר־משבר, עד למקום השלישי בעולם ביחד עם קיה. ובישראל: ב־2002 הייתה יונדאי שמינית, עשר שנים מאוחר יותר ראשונה, וכך כמעט בכל השנים מאז.

יונדאי סמל
צילום: אלי שאולי
 

הקשר, פרטים

אותה גטס הוחלפה על־ידי i20 ב־2009, והדור השלישי של דגם זה הושק ב־2020. ב־2023 עברה המכונית מתיחת פנים והמהדורה המחודשת התייצבה כעת אצלנו. בין לבין הייתה i20 לאחד ממובילות הקטגוריה וזכתה למעמד זה בזכות מוניטין טובים של אמינות, מה שעשה אותה לסוג של 'קנייה טובה'.

i20 הנוכחית הייתה מהראשונות שעוצבו בהתאם לקו החדש והרדיקלי בהופעתו של הענק הקוריאני (ע"ע אלנטרה, סונטה, טוסון), ובהתאם הייתה מאלה שמחקו מהזיכרון דורות קודמים נטולי כריזמה – והיא נראית מצוין גם היום. המראה המחודד עם הסבכה הרחבה מלפנים, הדופן המפוסלת ודלת אחורית שחלקה מושחם וכוללת תאורה רוחבית וספוילר אינטגרלי כל אלה יוצרים הופעה עדכנית.

יונדאי i20
צילום: אלי שאולי

במסגרת העדכון יונדאי העניק לעיצוב המחודש כיוון ספורטיבי באמצעות הסבכה, כונסי האוויר והספוילר מלפנים, הדיפיוזר מאחור, יחידות התאורה והחישוקים סביב. השינויים קטנים בכל מרכיב אבל התוצאה הכוללת נראית לעין ומורגשת. 

אותו שינוי בפגושים הוסיף 2.5 ס"מ לאורכה של המכונית שהוא כעת 406.5 ס"מ. בסיס הגלגלים נותר 258 ס"מ ויתר המידות לא השתנו. כמקובל בדגמי יונדאי, הדגם מוצע במספר רב של רמות אבזור ואלה קרובות במחירן. למבחן קיבלנו את 'סופרים', שמחירה 128,000 שקלים.

יונדאי i20 נתונים ומפרט
צילום: אלי שאולי
 

נהג, נוסעים

השינויים בסביבת הנהג אינם גדולים אף הם. העיצוב עדכני ובולטים בו קווי רוחב הממשיכים את פתחי האוורור, מגיעים עד לדלתות וגורמים לכך שהרכב נראה רחב יותר. בחירת גוונים בהירים לחלק גדול של המשטחים בפנים יצרה אווירה נעימה, וכך גם הריפוד הנאה. עם זאת עיקר משטחי הפלסטיק קשיחים מדי והיינו שמחים למרקם יותר רך. 

יונדאי i20 סביבת נהג
צילום: אלי שאולי

בורר הילוכים נאה, ידית בלם חניה "כמו פעם" וגלגל הגה עם פקדים ברורים יוצרים ממשק תפעול נוח. זה לא השתנה ממש, אם־כי נעשו עדכונים קלים במולטימדיה כמו משק קישוריות אלחוטי ונוח לשימוש. הצג, "8 בכל רמות הגימור, קל לתפעול גם בשל לחצני קיצור דרך פיזיים שסביבו. עם זאת, התצוגה והלחצנים סביב המסך נראים קצת מיושנים. ברמת האבזור 'סופרים' המחוונים מוקרנים והתצוגה האנלוגית־קלאסית משנה צבע בהתאם למצב הניהוג. תצוגת בקרת האקלים נאה ותפעולה חיצוני ונוח ואלה משלימים מערך תפעול עם הנדסת אנוש טובה.

יונדאי i20 מולטימדיה
צילום: אלי שאולי

שדרוג מערך הבטיחות הגביר גם את הנטייה לצפצף, גם כי הוא כולל כעת התרעת מהירות מעצבנת שניתוקה ממערך המידע מתבטל בכל דימום הרכב. תיקון ההיגוי קצת פעלתני מדי אבל קל יותר לנתק אותו ואילו בקרת השיוט האדפטיבית דורשת קצת אומץ ואינה פועלת בזחילות. בחניות מגלים כי תמונת המצלמה קצת מעוותת ומקשה להבין מרחקים. מאחורי ההגה אני תוהה אם תנוחת הנהיגה הנעימה נמוכה יחסית או שבזמן האחרון אני מבלה ביותר מדי רכבי פנאי. המושב נעים תחילה אך עלול לעייף לאורך זמן בשל מחסור באפשרות הקשחת תמיכת גב. מושב הנוסע אינו מתכוון לגובה והוא נמוך מדי.

יונדאי i20 מושבים אחוריים
צילום: אלי שאולי

מאחור המרחב נאה, עם מרווח טוב לרגליים ומרווח ראש נאות. תא המטען שנפחו מכובד, 352 ליטר, רחב ושימושי.

יונדאי i20 תא מטען
צילום: אלי שאולי
 

מנוע, ביצועים

המנוע של האוטו הוא אותו מנוע. טורבו־בנזין 1.0 ליטר 3 צילינדרים המייצר 100 כ"ס ב־4500-6000 סל"ד ו־17.5 קג"מ ב־1500-4000 סל"ד, כך שעסקינן ברצועת כוח ממש רחבה של 4500 סל"ד. התיבה דו־מצמדית עם 7 הילוכים, משך ההאצה מ־0 ל־100 קמ"ש הוא 11.1 שניות, והמהירות המרבית היא 185 קמ"ש. 

יונדאי i20 הספק
צילום: אלי שאולי

עם תחילת הנהיגה וצבירת המהירות, התיבה משלבת להילוכים גבוהים בקצב ניכר. באופן זה, בהילוך גבוה נתון התגובה ללחיצה על מצערת אינה מספקת בתנאי עומס, ואם רוצים שיפור של ממש צריך ללחוץ עליה בחוזקה ואז התיבה תשלב להילוך נמוך יותר, או לשלב באופן ידני. אפשרות נוספת היא מעבר למצב 'ספורט', ואז המערכת פעילה יותר. בעומס כבד מתגלה שגם תפעול ידני עשוי לא לספק בגלל התנהלות התיבה עצמה. המנוע זורם בתוואי רגיל, תחת עומס של עלייה תלולה או עקיפה בתנאים מכבידים, כאשר המנוע בשיא הסל"ד, המנוע מתאמץ, מפגין זאת בקול שצלילו לפעמים ספורטיבי, לפעמים לא. 

צריכת הדלק ביום המבחן עמדה על 12.2 ק"מ/ל' ובשיוט נינוח היא 15.6 ק"מ/ל'. 

יונדאי i20 צריכת דלק
צילום: אלי שאולי
 

נוחות, התנהגות

נוחות הנסיעה בעיר, מקום בו הרכב הזה יבלה לא מעט, אינה מצטיינת. בולמים נוקשים ביחס אחראים לכך, וצמיגים בחתך נמוך (215/45-17) ודופן שאינה גבוהה בהתאם, אינם עוזרים. ככל שעולה המהירות נוחות הנסיעה משתפרת, גם בעיר, אך שיבוש/מהמורה שרוחבם יחייב את הרכב לעלות עליהם עם שני גלגלי יורגשו מדי בפנים. מחוץ לעיר נוחות הנסיעה סבירה, אך רעשי רוח וכביש נשמעים מדי. 

בכביש המפותל, ל־i20 יכולת דינמית טובה, והמכונית נכנסת היטב לפנייה ושומרת על הקו הנבחר. אותם בולמים נוקשים וצמיגים בעלי חתך נמוך מאפשרים לרכב לנוע היטב בכבישים מעוקלים ויכולים לשרת אותו גם עם מנוע חזק יותר. הפניית ההגה מכריזה כי פניה לפנייה, התגובות לכך טובות, ובמצב 'ספורט' המתבקש שם התוצאה טובה אף יותר. הנהיגה במזג אוויר גשום הדגישה אף יותר את היכולת. הבלמים מגיבים היטב ויש להם יכולת טובה גם תחת עומס.

יונדאי i20 נוחות נסיעה וביצועים
צילום: אלי שאולי
 

סיכום, תמורה

יונדאי i20 נראית נאה ועיצובה צעיר ומושך – כמו שסופרמיני צריכה להיות. מעבר לעיצוב עומדים לזכותה אבזור נאה (ברמות הגבוהות) והיכולת הדינמית טובה. מנגד, הביצועים בינוניים ונוחות הנסיעה אינה מצטיינת בתוואי עירוני; יהיה מעניין לנהוג ב־i20 עם חישוקי "16.

יונדאי i20, כמו דגמים רבים בכלל השוקה, התייקרה והיא נמצאת כיום בתחומי מחיר גבוהים יחסית, עניין הבולט דווקא ברמות האבזור הבסיסיות. עם זאת, i20 ברמת האבזור ובגימור הזאת שמחירה 128,000 שקלים נמצאת במקום טוב באמצע. יש לא מעט מתחרות שהן חזקות ממנה, אך מצוידות פחות, אחרות יותר יקרות. נראה כי יונדאי i20 מעניקה תמורה נאה גם ללקוח הפרטי, לא מעט בזכות המוניטין הטובים שצברו המותג והדגם הזה.

יונדאי i20 מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי